Niektórzy są bardziej zagrożeni cukrzycą typu 2. Cukrzyca nie boli więc nie daje objawów przez długi czas. Trzeba wiedzieć, że są pewne grupy osób szczególnie nią zagrożone i  co roku powinny wykonywać oznaczenie glukozy na czczo lub krzywą cukrową.

Na świecie choruje już 425 milionów osób a ilość ta wzrośnie do 629 milionów w roku 2045.

Badaj się jeśli:

masz nadwagą lub otyłość [BMI ≥ 25 kg/m2 i/lub obwód w talii > 80 cm (kobiety); > 94 cm (mężczyźni)];

krewny pierwszego stopnia choruje na cukrzycę (rodzice, dzieci bądź rodzeństwo);

jesteś mało aktywne fizycznie;

masz stan przedcukrzycowy;

w ciąży chorowałaś na cukrzycę ciążową

urodziłaś dziecko o masie ciała > 4 kg;

masz nadciśnienie tętnicze (≥ 140/90 mm Hg);

nieprawidłowy cholesterol i/ lub triglicerydy

chorujesz na zespół policystycznych jajników

chorujesz na chorobę wieńcową lub nadciśnienie tętnicze

Badanie w kierunku cukrzycy należy przeprowadzić raz w ciągu 3 lat u każdej osoby powyżej 45. roku życia.

Cukrzyca to poważna choroba. Już w okresie stanu przedcukrzycowego czyli zanim rozwinie się choroba, może dochodzić do rozwoju powikłań cukrzycy. Powikłania dotyczą przede wszystkim naczyń tętniczych tych małych i tych dużych. Małe naczynia tętnicze to te znajdujące się w oczach i nerkach a duże naczynia to te w sercu i mózgu oraz naczyniach tętniczych nóg. Zaatakowane przez chorobę naczynia nie bolą  a jednak są niszczone.

Z powodu braku objawów alarmujących cukrzyca typu 2 jest bardzo podstępną chorobą gdyż chory nie wie o swojej chorobie. Często zdarza się tak, że cukrzyca jest wykrywana dopiero w momencie wystąpienia powikłania choroby takiego jak zawał serca czy udar mózgu

Powikłaniem cukrzycy mogą też być problemy z chodzeniem.

Cukrzyca atakuje też nerwy znajdujące się przede wszystkim w stopach- mówi się wówczas o stopie cukrzycowej.

Zatem badajmy się w kierunku cukrzycy żeby uniknąć powikłań.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account

Akceptuję